Dag 7 - Zondag 30 juli

31 juli 2017 - Budapest, Hongarije

30 juli, het is zowaar kwart over 8 als we wakker worden en dan zijn we niet eens chagrijnig, dat is tijdens een normale schoolweek wel anders! De zon wekt ons met een temperatuurtje waar jullie in Nederland jaloers op zouden zijn. We gaan beiden even douchen en dan doet Bram een wasje, gewoon met de hand en niet een drie uur durend programma zoals Paula van Caravan 6 in de enige wasmachine van de camping. Dat wasje gaat wel prima en alles wordt netjes opgehangen aan het lijntje, alles ruikt weer fris en fruitig. Rond een uurtje of twaalf gaan we de stad in en het is eigenlijk net iets te warm, maar goed daar zijn we nederlanders voor, het is altijd te warm of te koud. Eigenlijk hebben we geen plan vandaag, althans we willen graag de kant op van Buda. Voor de mensen thuis: Budapest is opgedeeld in twee delen Buda en Pest die worden gescheiden door de rivier en dan krijg je dus Budapest. Er is een grote schoonspringwedstrijd aan de gang (onderdeel van het WK Zwemmen) aan de rivier waar we even kijken, maar het is in de zon nogal warm en dus gaan we door. Er schijnt een Elvis Presley park te zijn, mét standbeeld waar we natuurlijk even willen kijken. Eenmaal aangekomen blijkt het een nogal verlaten park te zijn zonder naambordjes en zonder standbeeld, dat was best een domper dus wij snel terug op onze blue suede shoes. We gaan door naar de Buda-burcht, dat scheen een bijzonder mooi uitzicht te hebben. Dat had het ook wel hoor, maar niemand had ons gezegd dat we weer zo'n heerlijk trappenparcours moesten afleggen, jammer. Eenmaal bovengekomen zorgde het uitzicht ervoor dat de trappen zeker de moeite waard waren geweest. We lopen als eerst tegen de Matthias Kerk aan, deze is werkelijk adembenemend mooi. Niet een kleurloos gebouw, maar een prachtig kleurijk dak. We kijken er even naar met grote bewondering, deze bewondering wordt onderbroken door de brandende ploert in onze nek. We zoeken weer even de schaduw op en lopen daarna langs de kerk naar een uitzichtpunt hier hebben we geweldig uitzicht over de Pest kant van de stad. We lopen terug en pakken de bus naar de echte burcht. Ook hier kijken we onze ogen uit en begrijpen waarom dit hele gebied op de Werelderfgoedlijst van Unesco staat. We besluiten terug te gaan naar de Pest kant van de stad maar hiervoor moeten we eerst de berg waar de burcht op ligt weer afdalen. Dit blijkt een lekker heet werkje te zijn, eenmaal beneden treffen we een soort van fontein waar we op af rennen als een stel hyena's op een stuk vlees. Water! Verkoeling! Heerlijk! We stoppen onze handen en benen eronder en smeren het in ons gezicht. De verleiding is erg groot om gewoon op ons buik plat in het water te gaan liggen, maar we besluiten hier te verstandig en te volwassen voor te zijn. We blijven hier even zitten, want er is ook gratis WiFi. We krijgen bericht van NU.nl dat Maxie z'n race heeft kunnen uitrijden en geëindigd is op een nette 5e plek. Fijn. We waren even bang dat er bij slecht nieuws misschien niks van de camping zou over blijven met al die bierbuikende Verstappen Hooligans. Na een tijdje gaan we naar het centrum waar we nog even wat rondstruinen en wat drinken. We gaan ook nog even langs de Aldi voor wat boodschapjes. Rond half 7 gaan we samen met de rest van de rest van de Jet-Set tafelen bij de Burger King. We genieten er op los en laden onze telefoons op. Nadat de valet parking onze benenwagen weer heeft voor gereden gaan we op weg terug naar Buda kant van de stad om daar de zonsondergang en de lichtjes te bekijken. Bij het zelfde uitkijkpunt kunnen we zitten op een bankje en laten ons met de polaroidcamera vastleggen door twee chinezen die voor de verandering eens niet irritant zijn. We herkennen ons zelf eigenlijk stiekem een beetje in ze. Na 3 kwartier genoten te hebben van het prachtige uitzicht gaan we huiswaarts met de bus, de metro en daarna weer de bus. Op de camping gaan we douchen en hebben we een heel gezellig gesprek met onze buren, nog steeds dezelfde die ook de picknickbank met ons deelde. Rond half 12 vinden we het mooi geweest, morgen weer een dag!

1. Opa Rob & oma Ine:
    31 juli 2017
    Hai Danemans; Met veel plezier lezen we je humoristische reisverhalen. Ze maken oma veel aan het lachen. Maar ja, je bent nog steeds haar apegatje! Zelf waren we in Boedapest kort na de val van het ijzeren gordijn. Die prachtige gebouwen waren toen nog pikzwart van de walm, uitgestoten door de daar nog veel rijdende Trabantjes en Wartburgs, respect. 2- en 3- takt twee cylinders, vanwege de luchtvervuiling niet meer geproduceerd! Met behulp van de zandstraal hebben ze weer de oorspronkelijke, heldere kleur terug. Schrijf maar braaf verder, groetjes ook aan bram, opa en oma.
  2. Viviane:
    31 juli 2017
    Wat een hitte daar! En jullie wandelen daar braaf kilometers doorheen!
    Maar wat wil je ook...jullie zijn zo bloedgezond bezig met die appels, bananen en op tijd naar bed!!
    Hou vol!!