Dag 6 - Zaterdag 29 juli

29 juli 2017 - Budapest, Hongarije

29 juli, 43 graden, althans zo voelde dat om 08:45 in de tent. De zon stond lekker te branden op onze tent en dat was het teken om deze sauna te verlaten. We ontbijten wat en gaan de stad in, en dat al om 10:15 (dat was nog niet eerder gebeurd). We stappen over op een andere lijn, een van de vele onuitspreekbare metrostations (denk aan Keleti Pályaudvar en Bajcsy-Zsilinsky út) en stappen uit op Hösök tere, het Heldenplein. Een klein groepje blazers zorgt voor een ontspannen achtergrondmuziekje en we maken wat foto's op het plein. We lopen door in het park naar een oud kasteel, wat verdacht veel weghad van de Efteling. De volgende stop is het winkelcentrum, waar segways en andere apparaten met wielen ons tegemoet rijden of wij misschien een lift willen (en daarna onze portemonnee willen opentrekken) dacht het niet. Er is een hele grote souvenirwinkel waar we even kijken, alles is megaduur dus nog even geen souvenirs. Er volgen nog wat bezoekjes aan kledingwinkels maar er wordt uiteraard niets gekocht. Als lunch krijgen we kip uit een emmertje voorgeschoteld met een refill-beker, waar we dan ook goed gebruikt van hebben gemaakt. We vullen onszelf en ons flesje bij met frisdrank, na deze sloten aan vloeistof gaan we beide nog even naar het toilet voor we de stad weer in gaan. We lopen nog even door de winkelstraten en gaan er bij een paar naar binnen. We kopen weer niks ondanks dat de verleidingen zeer groot zijn. We besluiten onszelf niet langer te pijnigen met leuke kleren die we niet kunnen kopen en we gaan richting de metro. Op naar een nieuwe bezienswaardigheid: het parlementsgebouw en het daarbij behorende plein vol enorme beelden. Het parlementsgebouw is prachtig en lijkt zo goed als nieuw. Dit is het natuurlijk niet, maar het wordt blijkbaar geweldig onderhouden. We lopen er om heen en kijken uit op de Donau en de Buda kant van de stad, deze bewaren we voor morgen. We gaan zitten op de rand van een van de beelden en drinken wat en eten een appel (moeders u leest het goed, een appel). We besluiten nog even een kijkje te gaan nemen bij een markthal, die lager aan de Donau ligt. Eenmaal op locatie blijkt deze hartstikke dicht te zijn. Op één "winkeltje" na, onze nieuwe Duitse hofleverancier: de Aldi. Wat moeten we hebben voor het eten van vanavond? 1 courgette. Dus wat gaan we kopen: een grote rol koek, een zak snoep, donuts, een zak chips en nog meer donuts. Gaat echt goed dat voor ons zelf zorgen... We kopen ook de courgette en zelfs 4 bananen (poeh poeh zal je nu denken, maak het niet te gezond). We storten ons buiten de Aldi op een bankje waar we de donuts verorberen en lekker mensen kijken. Na een poos heffen we de zitting op een gaan we richting de thuishaven. Na de metro pakken we de bus en hier zitten we zo gezellig te kletsen dat we onze halte missen. Stom. We stappen de eerst volgende halte uit en wachten op een bus die ons weer terug brengt. Er komt een bus aan, niet de goede lijn, maar ook die zal vast wel 1 halte terug rijden. Mooi niet natuurlijk. Daarbij kwam nog dat we instapte bij een buschauffeur die al zijn onvrede over z'n baan ging afreageren op z'n passagiers, oftewel niks was goed en dat ook nog allemaal in rap Hongaars. Lekker dan. De 1e halte er direct weer uit, weg van die nare vent en hopelijk nog niet te ver van de camping verwijdert. Via Google Maps vinden we de weg en besluiten dit te gaan lopen, want weer een andere bus durven we niet meer aan. Op de camping gaan we koken en als dit is gelukt het smaakt heerlijk. Na de afwas proberen we bij het WiFi-punt een film te downloaden op Netflix, tevergeefs dit lukt niet. We sjokken terug naar de tent en gaan hier ook direct maar in liggen, aangezien we er morgen waarschijnlijk weer aardig vroeg uitgebrand gaan worden. Slaaplekker!

1. Oma en opa:
    29 juli 2017
    Hallo mannen
    Gaat het goed met jullie
    Er Is wel veel te zien he nu ook een beetje warm
    Ook wij waren vandaag op stap dagje Amsterdam ook veel beleeft en gezien
    Maar vanavond ging het regenen beetje jammer
    Weer genoten van jullie verhaal
    Groetjes opa en oma
  2. Tineke en Paul:
    30 juli 2017
    Als je nog in B bent zou je iets geks kunnen proberen. Een ritje met, ik geloof swerelds eerste metro. Nu daar bekend onder de bijnaam "foldalatti" als ik het goed schrijf, in ieder geval moet er nog iets op die o, puntjes geloof ik. Een vrij korte lijn van het centrum pal naar het oosten. Het gekke zit em in de heel lage tunnel. Het oorsprongsmaterieel is natuurlijk weg maar het nieuwe is heel laag en tussen de wielen gebouwd. Je kunt er net in zitten.
  3. Willy:
    30 juli 2017
    Wat hebben jullie een heerlijke vakantie Bram en Daan.
    Door jullie prachtige verhalen en foto's kunnen we een beetje van jullie reis meegenieten.
    Nog veel plezier gewenst.
    Groeten uit Brummen.
  4. Onno:
    30 juli 2017
    We hebben ook smakelijk gelachen om jullie vlogs (snapchat)! Gaat jullie verhaal nog meer leven. Zo te zien hebben jullie prachtig weer. Niets dan staalblauwe luchten op de foto's.