Dag 17 - Woensdag 9 augustus

10 augustus 2017 - Paris, Frankrijk

9 augustus, 8:15 uur als ons wekkertje gaat. Het was vannacht niet erg warm maar hebben beiden goed geslapen (kan ook niet anders na onze nacht in de trein). We frissen ons even op en gaan dan voor de tent op een ponchootje ontbijten. Dan lopen er twee mensen langs "Bonjour!" "Ach, goeiemorgen is veel makkelijker!" Ze lopen onze kant op en beginnen een heel verhaal over onze tent, want die van hun lekte. Handig. We kletsen nog wat en gaan dan weer verder, we pakken onze spullen en gaan naar de bus. Als eerste besluiten we naar La Défense te gaan, de zuidas van Parijs waar alle grote kantoren, waaronder de Grande Arche, gevestigd zijn. Op het plein aangekomen te zijn is het immens groot, als we precies in het midden staan zien we de Arc de Triomph waar we gisteren nog bovenop stonden. Inmiddels is het zonnetje gaan schijnen en gaan we door naar de Eiffeltoren. Eenmaal aangekomen is het einde van de rijen niet te vinden, de toren is omsingeld door een wachtrij voor haar eigen bezoekers. Daardoor moeten we wat verder lopen maar het park waar we mooi uitzicht hebben over de toren, maken wat foto's en lopen door naar de bus. Onze volgende stop is het Louvre, als we aankomen staan er wat glazenwassers bij het museum, moet ook gebeuren. We kijken en lachen naar de mensen die proberen "de" foto te maken door met hun vingers het topje aan te raken, met de nadruk op proberen. Vanaf het Louvre lopen we door naar Les Halles, een enorm winkelcentrum waar je bij elke deur of trap je tas moet laten controleren, leuk. We lopen door de Pull&Bear als Daan opeens wordt afgeleid door een nieuwe broek, maar houdt zich in en koopt hem nog niet. Les Halles ligt nagenoeg naast Centre Pompidou dus lopen we daar naartoe, er speelt een chinees bandje dat klinkt als de wederkering van Crazy Frog. We besluiten door te lopen als Daan toch bedenkt de broek wel te willen hebben en zo geschiedde. Met de metro gaan we door naar de Notre Dame, als we daar aankomen blijkt het keihard te regenen en wachten we dus even in de stationshal. We besluiten toch door te lopen, we hebben immers poncho's mee, regenjassen én een paraplu. Bram besluit zijn regenjas over zijn tas te doen zodat de tas niet nat wordt, gevolg: Bram zag eruit als Quasimodo, en dat voor de Notre Dame. Het blijft regenen en aangezien we geen zin hebben om te wachten lopen we door naar Quartier Latin, waar we eigenlijk niets leuks kunnen vinden... maar we zijn er wel geweest! Met dit weer is er veel minder aan, we weten niet goed wat we nog willen en besluiten even rustig te gaan kijken in t metrostation. We pakken Google Maps en de lijst met bezienswaardigheden er even bij. Het gros hebben we wel gehad en de rest is of erg uit de buurt, het Louvre, of we hebben er geen behoefte aan, de Opera. We moeten ook ergens eten vanavond, na dat onze lieftallige vrienden van de treinmaatschappij flink in ons budget hebben zitten snijden willen we dat wel graag goedkoop doen. Door onze hoofden vliegt een oude vriend, 4 gele Zweedse letters: de Ikea. Hiervoor moeten we naar de rand van de stad. Halverwege onze reis komen we erachter dat de Ikea in zone 3 ligt, we hebben maar een kaartje voor zone 1 en 2. Het wederzien met onze vriend wordt ons dus onthouden, balen. Een ander plan, we gaan even zitten op het metrostation. We hadden nog bijna ons petje neer gelegd om wat geld op te halen. Het wordt uiteindelijk een pizzatent vlakbij het station. Eenmaal aangekomen blijkt dit alleen afhaal te zijn en we hebben geen zin om ergens op een randje uit een doos te vreten. Plan C: we lopen terug naar waar vandaan komen en komen onderweg een tent tegen die turkse pizza's en doner verkoopt. Dit lijkt ons allebei heerlijk, we bestellen beide een turkse pizza met friet en drinken en dit voor maar 7 euro de man! Het smaakt prima en we kunnen beide onze telefoons opladen. De tent ziet er netjes maar niet super modern uit en Daan denkt dat hij niet kan pinnen, hij steekt de straat over en neemt daar geld op. Terug in de eetgelegenheid blijkt ie gwn te kunnen pinnen maar wat maakt het uit. 14 euro, Daan is in een gulle bui en geeft 1 euro fooi, weer een goede daad verricht. We willen de zonsondergang graag meemaken bij de Eiffeltoren en we pakken weer de metro. Net op tijd zitten we boven op de Trocadero, hier hebben we prachtig uitzicht op de Eiffel toren. Langzaam gaat de zonder onder en verschijnt de gouden verlichting in de reusachtige stalen constructie. Het is voor ons allebei niet de eerste keer dat we hem zien, maar wat is het een indrukwekkend bouwwerk. We maken fotos en filmpjes. Bram wil persé een foto dat hij expres naast de punt grijpt, want meneer wil weer lekker anders zijn. We vullen de rest van de tijd met gniffelen om te kleffe stelletjes en gekke Chinezen die in allerlei posities op de foto gaan. Er wordt ons voor de zoveelste keer aller hand koopwaar aangeboden, van sleutelhangertjes van de Eiffeltoren tot zakkenchips. Uiteindelijk is het 22:00 en dit is het moment dat er voor 5 minuten lang, witte knipperde lichtjes over de Eiffeltoren te zien zijn. Er gaat een "ooooh" door het publiek als het spektakel begint en iedereen heeft zijn camera's in de aanslag. Na een paar minuten vinden we het mooi geweest en we zigzaggen door de Chinezen, straatverkopertjes en ander gespuis terug naar de metro. Daarna de bus en we zijn weer terug bij de camping. We gaan douchen en als we klaar zijn komt het aardige stel ook net de douch in. We vertellen wat wij gedaan hebben en zij wat zij hebben gedaan, ze waren inderdaad naar de Decatlon gegaan om dezelfde tent te halen, maar voor de winkel was 1 van hun fietsen gestolen! Verschrikkelijk. De fiets vakantie kon dus niet verder en morgen zullen ze weer huiswaarts keren, echt sneu. Ook al hadden ze wel direct bedacht om dan nog maar even naar Terschelling te gaan, helemaal goed. We wensen elkaar een fijne nacht en vertrekken naar  de tent, op naar morgen. De wekker staat vroeg.

1. Xanthe:
    10 augustus 2017
    Superleuk! ik hoop dat jullie turkse pizza lekker smaakte en stiekem ook iets voor mij hebben bewaard :) nog suuuuuuuperveel plezier in Londen!!! ;)
  2. Tineke en Paul:
    10 augustus 2017
    Lieve Daan en Bram, Alweer zo'n leuk verhaal van jullie reis door Europa, nu ook nog naar Londen, we zien uit naar jullie terugkomst in Soest we hopen daar jullie foto's te zien en jullie verhalen uit al de landen te horen, die jullie bezocht hebben! Veel liefs en gauw weer tot ziens in Nederland11
    Knuffel van Paul en Tineke uit Ede.