Dag 5 - Vrijdag 28 juli

28 juli 2017 - Budapest, Hongarije

28 juli 05:45, dat is al de derde keer deze week dat we vroeg op moeten staan, vakantie is niet alleen maar rozengeur en maneschijn. Over twee uurtjes moeten we de trein in en reizen we door naar Budapest. In een ritmisch tempo maken we ons klaar; we poetsen onze tanden, pakken de tent en de laatste spullen in. Helaas heeft het toch wat geregend dus moeten we de tent deels nat inpakken. We halen nog wat broodjes voor onderweg en geven onze laatste Tsjechische kronen uit. Voor de allerlaatste keer lopen we met onze zware (we gaan ze binnenkort wegen!) de lange trappen af naar het station. Aangezien er op het station nogal iets noodzakelijks ontbreekt als bordjes voor de reizigers waar welk spoor is moeten we nog even zoeken maar komen we toch bij de goede trein uit. We stappen in en ploffen onze tassen boven in de bagagerekken, dan beginnen we te twijfelen of ook deze plekken niet bezet zijn. We besluiten te verkassen naast een oude man en Bram gooit zijn tas opnieuw in de bagagerekken, dit gaat echter wat stroever dan eerst. Het lijkt te lukken tot er iets begint te druppelen, shit de drinkfles was niet helemaal goed aangedraaid. Het begint harder te druppelen en de boekjes van de meneer worden nat, shit er zat niet eens een dop op en het water stroomt naar beneden. Meneer boos, Bram lachen van de zenuwen, maar goed die man heeft toch een miniatuurversie van de Niagara watervallen gezien, en dat in de trein. Alles netjes droog gemaakt en meneer was weer tevreden, nu kon de reis beginnen. De geplande aankomst tijd is 14:30 en dus moeten we nog ruim 6 uur in de trein. De stoelen zitten niet echt lekker ondanks dat het een gloednieuwe trein lijkt, dus slapen zit er niet echt in. Na een tijdje verlaat de meneer van de natte boekjes de trein en kunnen we tegenover elkaar zitten. Daan vraagt Bram naar het kaartspel, Bram tovert het spel uit z'n tas en er wordt begonnen aan een pestmarathon. Vrijwel alle eerste tien potjes worden gewonnen door Daan, maar opgegeven moment komt Bram er beter in en wordt het wat spannender. Schuin achter ons zitten twee engelse meiden die de hele reis al in allerhand houdingen over twee stoelen liggen gevleid en ook niet plaats maken voor andere passagiers. Opgegeven moment komt er toch een oude vieze man naast ze zitten die hen van alles gaat laten zien op z'n tablet. De meiden zitten er duidelijk ongemakkelijk bij en lachen er maar een beetje om. Een heerlijk schouwspel om naar te kijken. Uiteindelijk wordt de bestemming bereikt: we zijn in Budapest! We stappen de trein uit en hitte komt ons tegemoet. Met de airco op standje 10 hadden ze er een flinke vrieskist van gemaakt waar een trui niet overbodig was. Dus die hitte was even wennen. Ook in Budapest blijkt het OV weer tot in de puntjes geregeld, via Google Maps komen we achter de juiste metro en buslijnen en we kopen een kaartje. Vrij snel zijn we op de camping. Hier neemt een man ons mee langs verschillende veldjes. Onderweg vraagt hij ons waar we vandaan komen. "Ooh Nederland! Komen jullie ook voor de Formule 1? Nee. Voor het WK Watersport dan? Nee ook niet. We vinden uiteindelijk een prima plekje naast een soort bouwval. Na een tijdje blijkt het inderdaad tjokvol met Formule 1 fanaten en Verstappen fans. Overal zijn met caravans heuse volkswijken opgezet, waar vrouwen het eten klaar maken en hun tijdschriftje lezen terwijl manlief op het circuit staat. Als alle mannen met eventuele kindsoortige aanhangsels zijn teruggekeerd gaan de barbecue's aan en wordt er vrolijk eten gemaakt. Ondertussen waren wij even op en neer de supermarkt geweest. Dit keer geen Lidl maar zijn ook Duitse broertje: de Aldi. We kopen eten voor een maaltijd bestaande uit gebakken ei, brood en sla. Op de terugweg krijgen we onmetelijke trek in een milkshake. We stranden bij de Mac en laden onze telefoons op en maken gebruik van de gratis WiFi. Terug op de camping zijn onze buren terug. Dit blijken ook Nederlandse interrailers te zijn en deze delen hun picknickbank en tafel met ons, super aardig! Het eten smaakt prima en daarna gaan we douchen. We drinken hierna ons radlerbiertje en duiken de tent in. Morgen gaan we Budapest verkennen, nu eerst slapen. Tot morgen!

1. Wendy:
    28 juli 2017
    Da's weer een mooi verhaal mannen! En zo heeft jullie medereiziger ook een mooi verhaal voor zijn blog, hij zal jullie dankbaar zijn :-) Slaap lekker en tot horens, gr uut Drenthe!
  2. Xanthe:
    29 juli 2017
    Hoi Bram en Daan! Veel plezier in Boedapest. Ik ben weer benieuwd naar jullie volgende verhaal.
  3. Paul en Tineke Bakker-van den Bos:
    29 juli 2017
    Wat fijn dat jullie ons op de hoogte houden van jullie belevenissen, wij genieten daarvan!
    Hebben ook in Hongarije gereisd per trein! Veel lieve groeten van Paul, Tineke en Marion!
  4. Gonnie:
    29 juli 2017
    Ik heb net jullie reisblog gelezen en vind dit erg mooi en leuk. Dan is er ook nog iets te lachen. Veel plezier verder mannen.
  5. Trude:
    31 juli 2017
    Hé Daan, wat een amusante schrijfstijl heb je. Zal jou en Bram met plezier volgen op jullie trip. Geweldig dat jullie zo avontuurlijk reizen. Veel plezier. Gr. Trude