Dag 8 - Maandag 31 augustus

31 juli 2017 - Budapest, Hongarije

31 juli, we worden om 08:00 uur gewekt door hard getik op de tent, regen. We hebben door dat slapen er niet meer inzit en kijken de film af waar we gisterenavond aan waren begonnen. Wanneer de zon weer begint te schijnen en we de tent uit smelten maken we ons klaar voor de laatste dag in de stad. We zeggen de buren die doorreizen naar Kroatië gedag en pakken de bus om vervolgens in het centrum uit te komen. Onze eerste stop is de Market Hall, een gigantische hal waar allerlei kleine kraampjes staan met lokale producten. Leuk om te zien dat er mensen zijn die om 10:30 al een complete bonenschotel naar binnen duwen. We gaan door naar Bálna, dat gebouw is vernoemd naar een walvis en dat zou terug te zien zijn in de architectuur. Helaas klonk het leuker dan het in werkelijkheid was. Vanaf de Bálna gaan we, dankzij advies van onze aardige buren, door naar de eerste "Ruin Pub" van Budapest, deze is geopend in 2002. Het idee van een "Ruin Pub" is dat deze locatie eigenlijk op de nominatie stond om gesloopt te worden, maar hier waren mensen het niet mee eens en dus begonnen ze er zaakjes in zoals pubs. Eenmaal aangekomen belanden we in een grote ruimte waar je niet weet waar je je ogen moet laten, draadjes, lichtjes, planten, doeken, schermen, stickers, gitaren, beelden en discoballen, werkelijk alles hangt er. In deze hippe tent bestellen we een biertje en nemen de tijd om dit prachtige plekje eens goed te bekijken en op de foto te zetten. Na ons biertje pakken we nog eenmaal de oude, gele metrolijn om te eindigen bij de Ikea. Aangezien er wordt gezegd dat de kamers in Ljubljana beschikken over 1 stopcontact hebben we even onze eigen stekkerdoos op de kop getikt. Ons tweede bezoek in een week bij de Ikea, langzaamaan veranderen we nog in huisvrouwen, wordt gevaarlijk. In de Ikea is het een zeer aangename temperatuur en dus stappen we eigenlijk met tegenzin weer naar buiten die verzengende hitte in. We slepen ons zelf door de volle zon naar het winkelcentrum aan de overkant, we lopen wat rond en hebben beide eigenlijk geen puf meer. We bekijken weer dezelfde leuke kleding die we weer niet gaan kopen en besluiten dat het tijd wordt voor de boodschappen bij onze vaste stek: de Aldi. We gaan weer een heerlijk maal op tafel zetten waar de Franse buren ongetwijfeld jaloers op zullen zijn. Broodjes knakworst met een bak sla en fruit. Een culinair meesterwerk, al zeggen we het zelf. Op de camping gaat Bram eerst douchen en Daan zit even bij het WiFi-punt. We maken het eten klaar en dan gaat Daan douchen en spoelt Bram even snel de bordjes af. Doordat ons reisschema iets is aangepast hebben we voor de eerst nacht in Ljubljana nog geen onderdak. Bij t WiFi-punt zoeken we alles af en wordt het uiteindelijk mailen naar een hostel, op hoop van zegen.. We keren terug naar de tent en pakken onze spullen alvast een beetje in, morgen vroeg uit de veren en op naar de Sloveense hoofdstad!

1. Wendy:
    1 augustus 2017
    Alweer een week om van jullie trip, maar zoals te lezen genieten jullie er zeker van. Vandaag een goede reis naar Ljubljana en dan maar hopen dat jullie Hofleverancier zich ook daar heeft gevestigd :-) Op naar Slovenië!!! X
  2. Oma en opa:
    Hallo bram en daan
    Wat
    Weer gezellig jullie verhaal gelezen vanmorgen waarschijnlijk zitten jullie al in de trein naar de volgende bestemming bijna op de helft van jullie mooie reis
    Maar nog genoeg te zien en te beleven
    Geniet ervan
    Hier alles prima ook de groetjes van opa
    Goeie reis oma
  3. Onno:
    Praag - Check!
    Boedapest - Check!
    Op naar Ljubljana!
    Goeie reis en success met het vinden van onderdak!
  4. Wendela:
    1 augustus 2017
    Nou jullie hebben weer het een en ander meegemaakt. leuk die hippe pub.
    En toch fijn zo'n Ikea!
    Al was het alleen al voor de airco ;o) En klein beetje thuis in t buitenland....
    Sterkte met de hitte en succes met het onderdak!!
  5. Tineke en Paul:
    1 augustus 2017
    Alweer een leuk verslag over Boedapest, waar wij ook geweest zijn net als Ljubljana, war jullie nu naar toe gaan, goede reis, voorzichtig, lieve groet, oma Tineke Bakker