Dag 15 - Maandag 7 augustus

7 augustus 2017 - Ljubljana, Slovenië

7 augustus, tijd om de spullen in te pakken want vanavond staat ons weer een lange reis te wachten, op naar Parijs! We leggen onze telefoons neer bij ons vaste oplaadpunt alias de douches en pakken onze spullen en de tent in. Gelukkig is het vannacht niet gaan regenen dus hoeven we niet nat in te pakken. We checken uit en pakken de bus naar het centrum. Onze trein gaat vanavond pas om 19:20 dus we hebben nog de hele dag om de stad in te gaan. Dat willen we natuurlijk wel graag zonder onze zware tassen doen dus laten we die achter bij een bagagedepot. Vervolgens halen we nog even wat te eten bij een luxe bakkerijtje om dat vervolgen te nuttigen op een lekker plekje in de schaduw. We willen graag nog de grote basiliek zien voordat we naar Parijs gaan dus moeten we een halfuurtje lopen. Uiteindelijk aangekomen is het ontzettend mooi, de grote trappen aan de rand van het eiland en alle gondels aan de steigers. We lunchen op de grote trappen en schieten nog even snel een polaroid. Gisteren zagen we een klein winkeltje waar ze slush puppies met de smaak ananas verkochten en die wilde we eigenlijk nog wel even proberen, dus vervolgden we onze tocht daar naar toe. Deze slush puppies waren het zeker waard, want de smaak ananas is heerlijk! We lopen nog wat rond en besluiten dan in de richting van het station te gaan. Hierbij steken we nog een keer het Canal Grande over met de Rialto brug, prachtig. Bij het station aangekomen moeten we even we wat eten, we halen fruit bij een supermarktje en we bestellen beide 1 hamburger. We laden onze telefoons op en halen dan onze bagage op bij het depot. We lopen het station binnen en dan vinden we het toch wel verstandig om nog even te checken of we echt niks hoeven te reserveren of iets in die richting. We trekken een nummertje bij het informatiepunt en wachten op onze beurt. De man achter de balie komt met slecht nieuws, heel slecht en duur nieuws. De trein naar Parijs is van een privé maatschappij en deze vinden interrailers niet lief en doen ze dus niet mee aan de pas, maar geven ze alleen korting. We bekijken nog even of er andere opties zijn en of de man echt gelijk heeft, tevergeefs. We moeten een astronomisch bedrag van 172 euro afrekenen voor 2 tickets. Huilend (nee grapje) lopen we naar het perron. De trein staat er al en na even wachten worden onze kaartjes en ID's gecontroleerd. We worden gewezen naar onze cabine, een hokje met 2 banken en 2 bedden erboven. Van de banken kunnen nog 2 bedden gemaakt worden en er kunnen dus in totaal 6 man slapen. Voorlopig zijn we met z'n tweeën, doet de stroom het niet en zijn de bankjes te hard voor 86 euro de man. Bij de 2e stop krijgen we gezelschap van een grote Franse negroïde man. Hij zegt ons gedag en valt vrijwel direct in slaap, we hadden het slechter kunnen treffen. Zelf positioneren we ons op de banken en luisteren muziek. Milaan is rond 23:00 de laatste stop en hierna kunnen we slapen tot we waarschijnlijk aan de grens door de gendarmerie ons nest uit geroffeld worden. Zin in! We vragen ons nog steeds af waar de fles champagne, de kaviaar en het bubbelbad zijn voor deze vorstelijke prijs. We moeten het echter stellen met een linnenpakket en een flesje mineraal water. Morgen zijn we dan wel in Parijs, dat beeld houden we ons voor ogen. A demain!