Dag 16 - Dinsdag 8 augustus

8 augustus 2017 - Paris, Frankrijk

8 augustus, het is half twaalf als we in Milaan aankomen hier zouden de laatste mensen in de trein kunnen komen. En ze kwamen. Allemaal. Onze couchette zou ruimte kunnen bieden aan 6 mensen stond er aan het begin op het bordje, wij lachen want "hahaha dat ligt pas krap", nou alle 6 de bedjes moesten worden uitgeklapt. Een kleine schets van onze nacht: we hadden geen ruimte, niet naar bloemetjes ruikende mensen om ons heen hadden, klapperende bedden, rennend personeel, vertraging, geen hemelbed en dus geen goeie nacht. En dat allemaal voor 86 euro de man, we hadden een betere besteding kunnen bedenken (daar gaan de Mamma-Mia tickets in Londen). Als we wakker worden uit een half-achtige slaap besluiten we maar te blijven liggen net zolang tot er wordt omgeroepen dat we op onze bestemming zijn. Uiteindelijk staan we om 11 uur op het station Gare de Lyon, we zijn in Parijs! We zoeken op welke bus we naar onze camping we moeten hebben zodat we daar onze spullen kwijt kunnen. Dan komen er twee meisjes naar ons toe "Hi, do you know where the tourist information is?" Nee weten wij veel. "O, okay. Is this your first day Interrailing because both of you look so nice." Nee ook dat niet meiden, succes nog. We nemen de metro en vervolgens de bus en zien  in de bus dat het nogal hard regent, jammer. Eerst lopen we in de regen de compleet verkeerde kant op maar uiteindelijk vinden we de goede weg naar onze camping. Daar hebben ze nog wel een plaatsje vrij en kunnen wij onze tent opzetten, het word een plaatsje naast de Seine (een plaatsje naast een begroeid hek dat weer naast de Seine staat, maar dit klonk leuker). Onze tent staat razendsnel en we besluiten even uit te rusten voordat we het centrum in gaan. We pakken de metro naar de Champs-Elysées en komen uit bij het Grand Palais, lopen vervolgens over de Pont Alexandre III en hebben meteen schitterend uitzicht op de Eiffeltoren! Het zonnetje schijnt en we besluiten door te lopen naar de Arc de Triomphe. We staan 50 meter van de Arc vandaan als het kei, kei keihard gaat regenen, we schuilen bij een winkeltje tot het droog is (net als de andere helft van de toeristen). Als het droog is lopen we onder de weg naar de Arc want daar willen we natuurlijk wel even op. Snel merken we al dat we ook hier weer tickets voor moeten kopen, het zal eens niet. Er staan nog wat uitzonderingen bij en verhip jongeren uit de EU mogen gratis. Dus wij een kaartje gekregen en onze klim kon beginnen. Als we eenmaal boven op de Arc komen is het uitzicht geweldig, we kijken uit op de 7 hoofdstraten die uitkomen rondom de Arc. We kijken wat, filmen en schieten wat foto's. Onze polaroid laten we maken door een lieve mevrouw uit Canada, als dank vraagt Bram haar en haar gezelschap of hij ze ook op een polaroid zal vereeuwigen, nou dat was wel leuk. Als we later weglopen zien we dat onze eigen polaroid overbelicht is, en dus die van haar ook, sneu. We besluiten de Champs-Elysées af te lopen en bij een aantal winkels naar binnen te gaan. Waaronder de H&M, want Bram wil nog steeds die trui hebben. We betreden de mannenafdeling en ja hoor daar hangt ie. Even passen en er wordt afgerekend, Daan past nog wat kleren die hij natuurlijk weer niet koopt. Aan het eind van de winkels gaan overleggen we even over wat willen doen met het eten. Het wordt een maaltje op de camping, we kopen een courgette en wat andere voorraad en keren terug naar de camping. We beginnen aan het eten, wat een kant en klaar zakje pasta pesto is. Na een kwartiertje is het klaar en zitten we op een poncho voor de tent te eten. Het is heerlijk en we genieten ervan. Na t eten kletsen we nog even en dan is het wel tijd voor de afwas en het opladen van onze telefoons. We lopen naar de sanitaire voorzieningen en poetsen alles weer mooi op. Daarna zijn we zelf wel aan een opfrisbeurt toe na die verschrikkelijke nacht in die trein. De geur van zweetvoeten is onder onze neus vastgeplakt en we ruiken zelf ook niet meer naar lavendel. We schrobben ons zelf goed schoon onder een heerlijk warme douch. Buiten is t koud, vergeleken met Venetië is het herfst, koud en nat. We lopen met volle telefoons en weer fris ruikende lichamen terug naar de tent. Overal mensen met dikke truien en lange broeken.. het is zomer met uitersten. Morgen hopelijk beter weer! We gaan het zien!

1. Suus:
    8 augustus 2017
    Heel leuk weer allemaal om te lezen en mee te genieten!! Veel plezier en doe vooral alles dat je kan! Later heb je spijt van dingen die je niet gedaan hebt, omdat je ze nu een beetje te duur vindt. Liefs (tante;)) Suus
  2. Oma en opa:
    9 augustus 2017
    Hallo mannen
    In de tent beter geslapen dan in de trein
    Vandaag Parijs onveilig maken en hopen op een beetje goed weer
    Er zal veel te zien zijn
    Nog veel plezier lieve groetjes
    Opa oma en Max en vera die zijn hier vandaag
  3. Onno:
    9 augustus 2017
    Ha reislustig duo! Na alle ontberingen in de nachttrein een kampeerplekje aan de Seine in Parijs, jullie op een na laatste bestemming alweer. Geniet van deze stad. Er valt veel moois te zien. Mocht het weer tegen zitten, duik in een van die prachtige musea.