Dag 11 - Donderdag 3 augustus

3 augustus 2017 - Ljubljana, Slovenië

3 augustus, het is 08:00 als Bram wakker wordt, dat is nog te vroeg. Om 10:00 zijn we beiden wakker maar maken geen aanstalten om van ons bed te komen. Beiden pakken we onze telefoon en gaan Netflixen en eigenlijk liggen wel prima. Zelf zo prima dat we er om 14:00 nog liggen, wat zal onze gastheer Marko wel niet denken. We spreken af dat we gewoon wat later de stad ingaan (vroeg lukt toch al niet meer) en dat we vanavond wat langer blijven. Dus rond half vier verlaten we onze flat en zodra het portiek openstaat staat ons een hittegolf te wachten. Oja lekker. We halen onze lunch bij de supermarkt en een lokale ov-kaart bij de kiosk. Zodra we weglopen zien we dat onze bus meteen klaarstaat zodat we kunnen vertrekken. In het centrum aangekomen zien we dat we naast een van de bezienswaardigheden moeten staan, dat klopte ook wel. Alleen jammer dat deze bezienswaardigheid (een flat met een puntdakje) niet heel erg bijzonder was, in onze ogen dan. We lopen door naar de winkelstraat en zien daar als eerste een H&M, Bram had met zichzelf afgesproken dat hij "die ene" trui mocht kopen dus we gingen naar binnen. Helaas hing de trui er niet en belandden we bij de hoek met armbandjes die Daan wilde hebben, ook niet gekocht, goed bezig. We lopen de H&M weer uit en kijken of er nog wat anders te zien valt. We komen uit op een plein waar het zowaar "regent". De gemeente had blijkbaar geld over en heeft een soort constructie bedacht met slangetjes die tussen de gebouwen zijn gespannen waar dan water uit komt. Met dit weer zeker niet overbodig. We lopen door en treffen nog de resten van een marktje aan, hier snuffelen we wat rond tussen de souvenirs. Aan het marktpleintje ligt ook een kerk, hier kan je vrij naar binnen lopen en dit doen we dan ook. Hij is van binnen prachtig versierd met kleurrijke fresco's en gouden elementen. Er klinken zelfs zingende patertjes, uit een speaker wel is waar, maar t voegt wel wat toe aan de beleving. We lopen door en kijken onder tussen in wat winkeltjes en bij wat restaurants op de kaart. We mogen vanavond namelijk uiteten. Onderweg komen we nog wat fonteinen, beelden, bruggen en andere fotowaardige bouwwerken tegen. Als echte touristjes leggen we die natuurlijk braaf vast op de gevoelige plaat en vervolgen onze weg. We keren terug op het plein met de regen constructie en vinden het nog te vroeg om te gaan eten. Boodschappen doen voor het ontbijt dan maar en wat te drinken om in de schaduw om ons zelf te verkoelen. We gaan aan de rand van t plein op een trap zitten en nuttigen onze vloeibare versnaperingen. We worden deze dag maar liefst 3x aangesproken door mensen die reclame maken voor de plaatselijke "Pub Crawl". "Jaa we zullen erover nadenken hoor", ook al weten we zelf best dat wij straks gewoon weer liggen te netflixen op ons bed. Het is tijd voor het avondeten en gaan zitten bij een restaurant waar ze van alles hebben. Van Sloveense specialiteiten tot pizza's en van salades tot biefstukken. We gaan allebei voor een salade met "grilled beef" en bestellen er friet en een flinke emmer bier bij. Het smaakt prima en we genieten van deze wel ongelofelijk gezonde maaltijd. Ergens zit die Sonja Bakker er wel.. We stappen op en lopen terug naar het regenplein, hier hadden we een cocktailbar gezien en we besluiten het er van te nemen. We bestellen beide een Mojito. We kijken onder het genot van dit heerlijke drankje naar de gebeurtenissen op het plein, in de stad hoef je je nooit te vervelen. Na een tijdje zijn beide glazen leeg en vinden we het beide een mooi moment om terug te gaan naar het bed. We nemen de bus terug en douchen beide het plakkerige zweet van ons af. Zo goed als nieuw gaan we in bed liggen. We hebben besloten morgen vroeg op te staan om de hitte voor te zijn en de klim te wagen naar het kasteel. Dat gaat wat worden.. Welterusten!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Oma en opa:
    3 augustus 2017
    Hallo mannen
    Stuur die warmte maar op die kunnen we hier wel gebruiken bram
    Maar het is nog steeds genieten he
    Al zijn jullie ook wel een beetje lui
    Morgen die berg maar eens beklimmen
    Groetjes opa en oma
  2. Viviane:
    4 augustus 2017
    He Daan en Bram! Niet een te hoog Martha en Bertha gehalte hoor! Ga! Doe! Geniet!! Netflix hebben we hier ook
  3. Renzo:
    Hey mannen,
    Leuke stukjes iedere dag. Heel gedisciplineerd! Jullie gaan een hoop lol beleven met het teruglezen van deze teksten over een aantal maanden. Heel veel plezier daar. Maak er een mooie tijd van!
  4. Tineke en Paul:
    4 augustus 2017
    Wat doet een mens in Jubeldana. Ga toch naar Zagreb. Daar hebben ze tenminste leuke trams. Zo,n rotstadje leidt alleen maar tot schlemperei en bedlegerigheid uit verveling. Ik wens jullie betere tijden. Opa Paul